معرفی جامع

معرفی جامع

تولید

محصولات دارویی باید متضمن سلامتی و حیات بشر باشند. لذا سه عنصر اثر بخشی، ایمنی و پایداری باید اختصاصاً مورد توجه قرار گیرند. به منظور حفظ استانداردهای لازم در یک فرآیند دارویی هر فرآیند تولیدی از اختلاط مواد اولیه (Mixing) تا تهیه بچ (Batch preparation)، پرکنی (Filling) و بسته بندی (Packaging) باید کاملاً اتوماتیک و تحت نظارت دقیق و علمی انجام گیرد.
در شرکت داروسازی فارابی، با توجه به مقررات cGMP و براساس اصل «Box In A Box»، طراحی سالن های تولید به گونه ای انجام گرفته که هر یک از عملیات تولید در درون فضای مخصوص به خود انجام می گیرد.
این مورد علاوه بر جلوگیری از تداخل فعالیت ها، امکان نظارت دقیق تر و نیز عدم آلودگی متقابل را در بخش های مختلف تولید فراهم می سازد. فرآیند تولید در فضاهای مذکور با بکارگیری پیشرفته ترین سیستم های ساخت دارو، به گونه ای طراحی و اجرا گردیده که کلیه مراحل فرآیند تولید اعم از انتقال مواد اولیه و فرمولاسیون، اختلاط، تهیه، پرکنی و بسته بندی بصورت تمام اتوماتیک و با سرعت زیاد و کیفیت قابل اطمینان انجام می گیرد. بعلاوه در اختیار داشتن فن آوری تبدیل پودر فاین به کمپکت و سیستم های کاملاً اتوماتیک انتقال مواد از ویژگی های خاص مجتمع داروسازی فارابی می باشند. این توانایی ها از انتقالات بی مورد و آلودگی های احتمالی کاسته و قابلیت انعطاف جابجایی های فرآیند تولید در برابر ویژگی های فیزیکی متغیر مواد اولیه که از منابع مختلف دریافت می شوند را افزایش داده و نهایتاً امکان تولید محصول یکنواخت را فراهم می سازد. تمامی پرسنل تولید، مجرب و کارآزموده بوده و از مقررات GMP کاملاً آگاهند. احساس مسوولیت این افراد در اجرای این مقررات، اطمینان از تطابق محصولات تولید شده با استانداردهای کیفی جهانی را مشهود می نماید

کنترل و تضمین کیفیت

اولین وظیفه تولیدکنندگان دارویی اطمینان از ایمنی و اثر بخشی محصولات خویش است و این مهم تنها در گرو روش های کنترل کیفیت جدی و مستمر است. به همین جهت آزمایشگاه های کنترل و تضمین کیفیت شرکت داروسازی فارابی با پشتیبانی قوی کارکنان آموزش دیده و مجرب خود و نیز با برخورداری از مدرن ترین دستگاههای مورد استفاده در آنالیز و تعیین مقدار مواد، آخرین دستورالعمل های کنترل کیفی FDA و استانداردهای بین المللی را در ارزیابی کیفی محصولات ساخته شده و همچنین در کنترل فرآیند کامل تهیه آن ها، از خرید مواد اولیه تا انبارداری محصول نهایی به اجرا در می آورد.
داروسازان، شیمیست ها، میکروب شناسان، مهندسین و تمامی افرادی که در این مجتمع کار می کنند با توجه خاص نسبت به ایمنی درمانی و اثر بخشی کیفی فرآورده های تولید شده، آنچنان با احساس مسئولیت تلاش می کنند که نام محصولات آنها با کیفیت همراه و معادل گردد.
شایان ذکر است مجموعه توانمندی ها و عملکرد آزمایشگاه های کنترل و تضمین کیفیت شرکت داروسازی فارابی موجب شد این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه اکرودیته سازمان غذا و دارو تعیین و همچنین با استقرار نظام مدیریت کیفیت ISO 17025 در آزمایشگاه های مذکور و بر اساس ارزیابی های انجام شده و کسب بالاترین امتیاز، به عنوان آزمایشگاه برتر(+A) صنایع داروسازی کشور معرفی گردد.

محیط زیست

مجتمع داروسازی فارابی بر این باور است که محیط زیست به عنوان بزرگ ترین سرمایه عظیم حیات، نیازمند کنترل، حفاظت و مراقبت مداوم همگان است. در این راستا با بکارگیری سیستم های مجهز تصفیه فاضلاب های انسانی و پس آب های صنعتی و با استفاده از روش های شیمیایی و بیولوژیکی، هرگونه بقایای حاصل از تولیدات کارخانه را زایل نموده و از ورود متقابل عوامل آلوده کننده از فضاهای ساخت دارو به محیط زیست و بالعکس ممانعت کامل بعمل می آورد.
همچنین طراحی کارخانه براساس ضوابط GMP به گونه ای انجام گرفته که هوای ورودی و خروجی در بخش های مختلف تولید بطور کاملاً مستقل و مجزا و با استفاده از سیستم های هواساز و با کمک فیلترهای تخت، کیسه ای و الکترواستاتیک از وجود هرگونه ذره معلق و آلودگی احتمالی، تصفیه شده و علاوه بر آن از ورود هرگونه آلودگی به محیط نیز جلوگیری می شود.
در مجتمع داروسازی فارابی حفاظت، صرفه جویی و مصرف بهینه منابع به عنوان یک باور عمومی و یک اصل اساسی همواره مدنظر بوده است. بنابراین سعی شده است با بهره مندی از روش های اجرایی از جمله: مدیریت ضایعات، بازیافت، بهره وری انرژی، کاهش مصرف سوخت های فسیلی، جایگزینی پوشش گیاهی فرانکینیا بجای چمن و استفاده از گونه های گیاهی مقاوم و کم مصرف و بهره گیری از روش های آبیاری تحت فشار در فضای سبز کارخانه و دیگر موارد متعدد و نیز پایش مستمر مصرف منابع به موضوع مهم توجه اساسی شود.
شایان ذکر است استقرار نظام مدیریت زیست محیطی ISO 14001:2004 و رعایت دقیق استانداردهای زیست محیطی در مجتمع داروسازی فارابی که موجب ارتقاء کیفیت محصولات خواهد بود، این مجتمع را بعنوان مجموعه برتر صنعتی کشور مفتخر به دریافت لوح «صنعت برگزیده سبز» از سازمان محیط زیست کشور نمود.