روی” در بدن ما چه می کند!

تاریخ ارسال:۱۳۹۶-۱۰-۲۴

روی” در بدن ما چه می کند!

در این نوشتار و نوشتارهای پیشِ رو به  اهمیت عنصر “روی” در بدن خواهیم پرداخت. کارکرد عنصر “روی” را به زبان ساده و علمی به شما نشان خواهیم داد. عنصر”روی” با کمک به ۱۰۰ آنزیم کارکرد سلولی را پشتیبانی می کند.

نقش های دیگر “روی” در بدن:

تقویت سیستم ایمنی

کمک به تقسیم سلولی

حفظ حس بوی و طعم و مزه

بهبود زخم ها

“روی” همچنین به رشد فرد کمک می کند, مانند؛ کمک به  رشد کودکان و کارکرد آن در زنان باردار

بدن انسان “روی” را ذخیره نمی کند، یعنی به دست آوردن مقدار کافی از این ماده معدنی از مواد غذایی برای جلوگیری از کمبود آن مهم به نظر می رسد.

 

نشانه شناسی کمبود “روی”

نشانه های کمبود “روی” به نقش های آن در بدن وابستگی کامل دارد. برخی از نشانه های کمبود “روی” :

از دست دادن اشتها

رشد کندتر از انتظار

عملکرد ضعیف سیستم ایمنی

کمبود شدید “روی” با این نشانه ها همراه می شود:

تاخیر در بلوغ جنسی

اسهال

آسیب چشم و پوست

احساس سستی

حس بد طعم و مزه

ریزش مو

بهبود کم زخم ها

کاهش وزن

ناتوانی جنسی و هیپوگنادیسم در مردان و پسران در پیِ کمی تولید تستوسترون

 

درمان کمبود “روی”

مکمل ها مقادیر مختلفی از عنصر “روی” را  به شکل؛ گلوکونات روی، سولفات روی یا استات روی در بردارند.

هر مکمل اطلاعاتی در مورد اینکه چقدر عنصر “روی” در دسترس قرار می دهد را بایستی ارایه نماید. “روی” در قرص های مکیدنی گلودرد برای کمک به درمان سرماخوردگی وجود دارد. غذاهای خوشمزه حاوی “روی”:

صدف

گوشت گاو کباب

غلات صبحانه غنی شده

لوبیای پخته

ماست

نخود

شیر

فردی که در روز غذاهای گوناگون مصرف می کند کمتر در معرض خطر کمبود “روی” است.

 

توصیه هایی برای جلوگیری از کمبود “روی”

قبل از پختن لوبیا آن را در آب خیس کنید. “فیتات” لوبیا با این روش کاهش می یابد و جذب “روی” آسان تر می شود.

غلات دانه ای تخمیر شده, فیتات کمتری دارند. فیتات کمتر میزان “روی” قابل استفاده برای بدن را افزایش می دهد.

 

نشانه های مصرف زیاد “روی”

مصرف بیش از حد “روی” باعث تهوع و استفراغ و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. به همین دلیل، بزرگسالان بالای ۱۹ سال نباید بیش از ۴۰ میلی گرم “روی” در روز دریافت نمایند. اگر فکر می کنید کمبود” روی” دارید، با پزشک خود درباره مکمل های آن و دیگر روش های درمانی مشاوره کنید.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320393.php

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *