کلاس آموزشی آشنایی با اصول مقابله با ویروس کرونا

تاریخ ارسال:2020-02-24

کلاس آموزشی آشنایی با اصول مقابله با ویروس کرونا

کلاس آموزشی آشنایی با ویروس کرونا در تاریخ 3 اسفند 1398 در محل نمازخانه شرکت داروسازی فارابی با تدریس آقای دکتر رجائی معاونت اجرائی شرکت داروسازی فارابی برگزار گردید:

شرح مختصری از مطالب این جلسه آموزشی بصورت زیر قابل استفاده می باشد:

ویروس ها موجودات کوچکی هستند که به تنهایی قادر به ادامه زندگی نمی باشند (برخلاف میکروب ها) و حتما می بایست سریعا به میزبان مورد علاقه خود نزدیک شوند. ویروس کرونا سالهای متمادی در شکل و قالب ویروس های آنفلوآنزا ویروس های بیماریزا مشابه بوده و بیماریهای مختلف تنفسی را ایجاد نموده است. از گروه ویروس کرونا اخیرا در سالهای 2011 به بعد ویروس mers کرونا و sars سارس کرونا جهش ژنتیکی پیدا کرده و خیلی آنها تهاجمی و بیماریزا هستند که ویروس سارس نزدیک 70% مشابه ویروس کرونا جدید 2019 می باشد.

این ویروس اکثرا  در حیوانی در حال زندگی  گاها مسالمت آمیز هستند ولی وقتی موتاسیون(جهش) پیدا می کنند و خصوصا موقعی که میزبان جدید انتخاب می کنند به شکل تهاجمی و بیماریزا می شوند.

ویروس علاقه خاصی به برخی از بافت های میزبان (مثلا انسان دارند) ویروس هایی مثل پوکس( آبله) و هرپس (تبخال و زونا) از نوع ویروس های با هسته ژنتیکی DNA هستند ولی متاسفانه ویروس هائی که از نوع  هسته RNA به ویژه آنهایی که تک رشته ای هستند شدت موتاسیون و جهش آنها خیلی سریع و زودتراست. این ویروس ها مثل رابدو (هاری) و پیکورنا (فلج اطفال) و کرونا ( مثل سارس و مرس و اخیرا (ncov) ).

بیشترین راه انتقال این ویروس ها به ویژه ویروس خانواده کرونا از طریق دست آلوده به مدفوع شخص که بیمار است می باشد. زیرا ویروس در گوارش فرد بیمار کاملا تجهیز و آماده و فرم و شکل تهاجمی شدید به خود گرفته و در صورتی که دستها بعد از دستشویی کاملا شسته و به نحو خوب تمیز نشود این ویروس خطرناک می تواند به وسیله دست دادن به فرد دیگری انتقال دهد.

چه باید کرد:

1-رعایت بهداشت تنفسی(دور بودن از بیمار کرونایی ویا استفاد از ماسک و رعایت عطسه و جلوگیری از پخش آن….)

2-رعایت بهداشت دست (شستشوی مکرر به ویژه بعد از دستشویی و جلوگیری از دست دادن و روبوسی کردن)

3-جلوگیری از آسیب دست و بدن، وارد شدن سوزن و اجسام برنده که آلوده به ویروس هستند.

4-مدیریت پسماند (حذف صحیح و اصولی و بهداشتی ودستمال کاغذی و روش آلوده به ویروس کرونا)

5-گندزدایی وسایل و تجهیزات و محیط و لوازم خود توسط ترکیبات ضد عفونی کننده

6- پختن کامل و صحیح غذاهای حیوانی از جمله تخم مرغ

قابل توجه :

دراکثر افراد آلوده ویروس کرونا جدید 2019 یا کرونای چینی علائم بیماری (تب-سردرد– ضعف…) خیلی کم و کاملا متوسط است و حتی خود بیمارشاید متوجه این بیماری نشود ولی اشکال این است که این فرد به راحتی این ویروس را می تواند انتقال دهد ولی در حدود 10% افراد ممکن است به شکل حاد علائم را بروز دهند و بیشتر قسمت فوقانی دستگاه تنفسی آنها را درگیر و جریان تنفس واکسیژن رسانی را در بدن دچار مشکل می کند وحدود درصد کمی از آنها به دلیل ضعیف ایمنی یا ناتوانی جسمی و یا بیماریهای زمینه ای و عوامل دیگربه مرگ منتهی می شود .

دیدگاهتان را بنویسید