مقاومت بیش تر زنان در برابر ویروس سرماخوردگی و هپاتیت

تاریخ ارسال:2018-05-29

مقاومت بیش تر زنان در برابر ویروس سرماخوردگی و هپاتیت

به گفته پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز، هورمون زنانه استروژن دارای اثر ضد ویروسی در برابر آنفولانزا است.  ویروس آنفولانزا عمدتا سلول های بینی را آلوده می کند، به همین علت محققان سلول های بینی را که از هر دو جنس گرفته شده بود، بررسی نمودند.

این سلول ها پس از قرار گرفتن در معرض ویروس و همچنین ترکیبات استروژن و شبه استروژن، تکثیر ویروس آنفولانزا را در سلول های بینی زنان کاهش دادند؛ این اثر در مردان دیده نشد. این پژوهش، یافته های به دست آمده از حیوانات که اثر محافظتی استروژن در برابر آنفلوآنزا را نشان داده اند، پشتیبانی می کند.

با این حال، پژوهشگران تأکید می کنند که این اثر محافظتی در میان جمعیت عمومی به علت چرخه سطح استروژن در دوران ماهیانه می تواند کار را دشوار کند. به همین دلیل، به عنوان مثال، زنان قبل از یائسگی که داروهای پیشگیری از بارداری را مصرف می کنند و زنان بعد از یائسگی با استفاده از داروهای جایگزین هورمون در فصول شیوع آنفلونزا مقاومت بهتری را در برابر ویروس ها نشان می دهند.

مطالعات پیشین نیز نشان داده اند که خواص ضد ویروسی استروژن به ویروس های هپاتیت، ابولا و اچ آی وی(HIV) گسترش می یابد. یافته های این پژوهش اخیر در مجله آمریکایی فیزیولوژی سلولی مولکولی ریه منتشر شده است.

https://www.medicine.news/2018-05-24-estrogen-found-to-have-a-protective-effect-against-the-flu.html

دیدگاهتان را بنویسید