آهن می تواند مضر باشد؟ اگر خیلی زیاد دریافت(مصرف) شود

تاریخ ارسال:2018-04-24

آهن می تواند مضر باشد؟ اگر خیلی زیاد دریافت(مصرف) شود

آهن می تواند مضر باشد اگر خیلی زیاد دریافت(مصرف) شود. در افراد سالم دریافت دوزهای بالای مکمل های آهن(به ویژه با شکم خالی) سبب ناراحتی معده, یبوست, درد شکمی, استفراغ می گردد.

دوزهای بالای آهن جذب “روی”(zinc) را کاهش می دهد. دوزهای فوق العاده بالای آهن(صدها یا هزاران میلی گرم) می تواند باعث ناتوانی اندام های بدن, کُما, تشنج و مرگ شود. بسته بندی های محافظت شده در برابر بچه ها و برچسب های هشدار مکمل های آهن به طور عمده ای حوادث منجر به مسمومیت اتفاقی بچه ها را کاهش دهد.در بعضی افراد وضعیتی ارثی به نام هموکروماتوزیز وجود دارد که باعث سطوح سمی آهن و نیز تجمع آن در بدن می شود. بدون درمان پزشکی کروماتوزیز ارثی, مشکلاتی جدی مانند سیروز کبدی, سرطان کبدی و بیماری قلبی را در افراد ایجاد می کند.
افرادی که این اختلال را دارند بایستی از مصرف آهن با مکمل ویتامین C خودداری کنند. بیشترین میزان مجاز دریافت آهن از مکمل ها در جدول پایین آمده است. گاهی پزشک برای بعضی افراد برای جبران کمبود آهن بیش ترین حد مجاز را در بازه زمانی مشخصی تجویز می کند.
حد بالای مقدار تعیین شده روزانه آهن برای تمام سنین
سن بیشترین حد مجاز
تولد تا 12 ماهگی 40 میلی گرم
بچه های 1-3 ساله 40 میلی گرم
نوجوانان 14-18 ساله 45 میلی گرم
بزرگسال 19 ساله به بالا 45 میلی گرم

?کپسول ففار(Fefar)شرکت داروسازی فارابی با در برداشتن مقدارمجاز ذکرشده آهن روزانه برای کلیه سنین سلامتی شما را تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید