داروهای ضد افسردگی سبب دمانس می شوند!

تاریخ ارسال:2018-06-02

داروهای ضد افسردگی سبب دمانس می شوند!

بزرگترین و دقیق ترین مطالعه در نوع خود تایید کرده است که گروهی از داروهای شیمیایی که به عنوان “آنتی کولینرژیک” شناخته می شوند و شامل داروهای ضد افسردگی، ضد اسپاسم،  پارکینسون و داروهای کنترل کننده مثانه می باشند، به طور مستقیم با گسترش زوال عقل(دمانس) ارتباط دارند.

مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه آنگلیای شرقی در انگلستان انجام شد، نشان داد که مصرف طولانی مدت این داروها به شدت با ابتلا به زوال عقل ارتباط دارد.(در آمریکا بیماری دمانس و آلزایمر را حتی بیش از بیماری های قلبی عامل اصلی مرگ می دانند.)

محققان آنگلیای شرقی برای مطالعه خود، بیش از 300000 پرونده پزشکی، شامل نسخه های داروهای ضد افسردگی و دوقطبی از جمله: پاروکستین ،آمی تریپتیلین،اُلانزیپین و کوئتیاپین- داروهای ضد افسردگی و دوقطبی را تجزیه و تحلیل نمودند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توضیح می دهد که دمانس یکی از چند بیماری پیشرونده مغزی است که بر تفکر، حافظه، رفتار و توانایی انجام فعالیت های روزمره عادی تاثیر می گذارد. دمانس، در بیش از 47 میلیون نفر در سراسر جهان تشخیص داده شده است و انتظار می رود که این تعداد تا سال 2030 به بیش از 75 میلیون نفر برسد و تا سال 2050 سه برابر شود.

داروهای آنتی کولینرژیک دقیقا چه داروهایی هستند؟  این داروها در وضعیت های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند و بر انقباض غیر ارادی عضلانی و نیز آرام سازی عضلات تاثیر می گذارند.

استیل کولین ماده ای است که توسط بدن تولید می شود و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی و برای آزادسازی پیام های عصبی در مغز عمل می کند. با انجام این کار، استیل کولین می تواند عملکردهای بیولوژیکی را تنظیم کند یا به آن ها سرعت دهد و یا آن ها را کُند نماید. سلول هایی که در انقباض عضلانی دخیل هستند دارای گیرنده های عصبی هستند که به استیل کولین واکنش نشان می دهند.

هنگامی که با عملکرد عضلانی غیر طبیعی مواجه می شوید، داروهایی وجود دارد که می توانند با اتصال به گیرنده های کولینرژیک، کارکرد استیل کولین را متوقف کنند. بدون آزادسازی پیام های شیمیایی، انقباضات عضلانی متوقف می شود و نشانه ها از بین می روند.

داروهای آنتی کولینرژیک عوارض جانبی متعددی را به وجود می آورند:

خشکی دهان

عدم تعریق

بالا رفتن دمای بدن

حساسیت به نور

دوبینی و تاری دید

افزایش ضربان قلب

بی اختیاری ادرار

گیجی

مشکل با حافظه

دشواری تمرکز

توهم

https://www.medicine.news/2018-05-29-antidepressants-cause-dementia.html

دیدگاهتان را بنویسید